Yksilölliset tuki­pohjalliset ja alaraaja-analyysi

Fysiohieronta tutkii ja suosittelee yksilölliset tukipohjalliset Jyväskylässä analyysin mukaan.

Jos kärsit kivusta alaraajassa kävelyn, juoksun/ seisomisen aikana tai niiden jälkeen levossa, kannattaa alaraaja tutkia. Kun kipu nilkassa, sääressä, polvessa, lonkassa tai alaselän alueella häiritsee työtä tai liikunnan harrastusta, yksilölliset tukipohjalliset on hyvä vaihtoehto.

Yksilöllisillä tukipohjallisilla ohjataan alaraajaa luonnolliseen seisoma-, kävely- ja juoksuasentoon. Tukipohjalliset vähentävät vääränlaista kuormitusta ja aktivoivat lihaksia. Tyypillisesti hoitosarja pitää sisällään kaksi käyntiä.

Yksilöllisiä pohjallisia tehdessä tehdään aina alaraaja-analyysi. Alaraaja-analyysi on perusteellinen alaraajatutkimus, jossa fysioterapeutti selvittää alaraajakivun syitä. Kipu voi olla mm. polvessa, lonkassa, lantiossa, nilkassa tai jalkaterässä.

Alaraaja-analyysi pitää sisällään:

• Alaraajan rakenteen arviointi ja rakenteellisten poikkeamien selvittäminen
  • Nivelten ja lihasten liikkuvuuksien sekä lihasvoiman arviointi
  • Toiminnalliset testit
  • Liikehäiriöiden selvittäminen
  • Yksilöllisen harjoitusohjelman laatiminen
  • Fysikaalinen hoito tarvittaessa
Varaa aika täältä

Tyypillisiä alaraajan kiputiloja, joihin voimme tukipohjallisilla vaikuttaa:

Plantaarifaskiitti ja erilaiset kantapääkivut

Yksilölliset pohjalliset ovat hyvä keino tämän vaivan hoidossa. Plantaarifaskiittissa on usein toiminnallisia häiriöitä, johon pohjallisilla ja harjoitteilla yritetään vaikuttamaan. Nousujohteisilla harjoitteilla voidaan kehittää kudoksen kuormituskestävyyttä ja sitä kautta vähentää kipuja.. Pohjallisia käytetää myös monissa muissa kantapään alueen kivussa, kuten rasvapatjan kiputilassa, tarsaalitunnelin oireyhtymässä ja pronaatiosuuntaisesta liikkeestä pahentuvissa kiputiloissa.

Vaivaisenluu

Tämän vaivan taustalla on monesti jalkaterän liiallinen pronaatio.Tukipohjallisia voidaan käyttää yhtenä toimivana työkaluna. Mikään yksi hoitokeino vaivaisenluussa ei ole yksin usein riittävää, vaan kuntoutukseen pitää sisällyttää tarpeen mukaan erilaisia harjoitteita, tukiteippauksia, jalkineiden vaihtoa, jalan ortooseja ja jalkaterän manuaalista käsittelyä.

Takimmaisen säärilihaksen eli tibialis posteriorin ongelmat

Tämä lihas on tärkeä lihas erityisesti jalkaterän pitkittäiskaaren ryhdin ylläpitämisessä. Tibialis posteriorin toimintahäiriölle on yleistä jalkaterän sisäsyrjälle takimmaisen säärilihaksen jänteen arkuus, jalan ryhdin muutokset sekä takimmaisen säären lihaksen heikkous. Pohjallisilla voidaan vähentää rasittuneen lihaksen kuormitusta. Pohjalliset ja erilaiset jalan apuvälineet ovat harjoittelun ohella isossa roolissa tibialis posteriorin toimintahäiriön kuntoutuksessa. Varhaisessa vaiheessa käynnistetyllä kuntoutuksella pyritään välttämään mahdollinen leikkaushoito ja lieventämään kipuja.

Polvivaivat

Harjoittelu on tehokasta polven etuosan kivun lievittämisessä. Pohjallisista lienee vaivassa hyötyä erityisesti, mikäli jalan virheasento on pitkittynyttä.

Polven nivelrikossa käytetään yleensä sisäsivulta tai ulkosivulta korotettuja pohjallisia. Esimerkiksi sisäsivultaan korotettu pohjallinen pystyy lieventämään kipua ja parantaa toimintakykyä polven niverikossa, kun kyse on pihtipolvisuuden johdosta tulleesta kiputilasta.

Varaa aika täältä